REZIDENČNÍ PROGRAM PRO DRAMATIKY

Program poskytuje začínajícím dramatikům ze zemí bývalého sovětského bloku tvůrčí prostor, kde mohou pracovat a rozvíjet nové dramatické dílo. V mnoha z těchto zemí neexistují aktivní dramaturgické programy ani dlouhodobá strategie na podporu nové a současné dramatiky. Díky této rezidenci autoři najdou možnost rozvíjet v klidu a finanční svobodě své umělecké nápady vedoucí k produktivní a kreativní regionální spolupráci.

Rezidence je místem setkávání českých a zahraničních dramatiků, otevřeným prostorem pro výměnu zkušeností, různých a specifických uměleckých strategií a všestranné inspirace. Program se koná každoročně v Kutné Hoře.

Dramaturgem rezidenčního programu je Miroslav Hristov z bulharského Goethe-Institutu. Idea vytvoření rezidenčního centra v Kutné Hoře navazuje na základy již zavedené mezinárodní sítě mladých divadelních autorů New Stages Southeast.
 
Tématem ročníku 2024 je Strange New World odkazující na slavnou knihu Aldouse Huxleyho, která vystihuje bizarní a neklidnou dobu, jíž aktuálně všichni procházíme.

Účastníci:
Hannes Köpke pochází z Hannoveru, žije v Lipsku. Spolu s dalšími založil v roce 2018 interdisciplinární divadelní kolektiv fachbetrieb rita grechen, s nímž rozvíjí většinu svých projektů. Mezi jeho významná díla patří Was ist mehr zu viel als alles, Viecher, Hält uns wach a Vertigo Years. Ve spolupráci s FEELINGS (Berlín) vznikly také vzdělávací divadelní filmové projekty Schlittski 13 a Salon. Hannes Köpke také píše. S Laurou Immler napsal skladbu Hält uns wach, která získala cenu studia naxos v roce 2019. S Ursem Humpenöderem napsal mimo jiné milostnou novelu Esra und Heit pro Kunsthalle Baden-Baden a dílo Self Care Strandbefehl o přímořském letovisku Prora, které mělo premiéru jako projekt fachbetrieb rita grechen ve Festspielhaus Hellerau v roce 2024.
Urs Cornelius Humpenöder, žije a pracuje v Lipsku. Studoval kulturní, literární, umělecká a mediální studia a žurnalistiku v Dortmundu, Hildesheimu, Kostnici a Lipsku. Po stážích ve fejetonových rubrikách Basler Zeitung a Frankfurter Allgemeine Zeitung psal mimo jiné pro Südwest Presse a Deutsche Presse-Agentur. Jako autor nezávislé divadelní scény se zajímá zejména o procesy společného psaní, kultury vzpomínání, digitální kultury a velké emoce. V roce 2022 napsal pro tanečnici a choreografku Evu Borrmannovou text pro taneční divadlo Un Amor oder Die Erfindung meiner Mutter. Dílo bylo pozváno na festival Bayrische Theatertage 2024. Kromě toho často píše společně s Hannesem Köpkem. Tak vznikl mimo jiné příběh roadtripu po německé dálnici Esra und Heit (2022) pro výstavu Symposium Raststätte (Kunsthalle Baden-Baden) nebo hra Self Care Strandbefehl (2024), kterou společně s Hannesem vystavili v Festspielhaus Hellererau - Evropském centru pro umění v Drážďanech.


Projekt je realizován ve spolupráci s mezinárodním Divadelním festivalem Kutná Hora, Divadlem X10 a Goethe-Institut Bulharsko za podpory města Kutná Hora.